Остеоартроза

Съвети

Начало  »  Факултети  »  Остеоартроза  »  Съвети

1. Движение. 

Поддържайте ставите си здрави, като се раздвижвате редовно. Колкото повече движения извършвате, толкова по-малко стягане и схващане ще усещате. Независимо дали четете, работите или гледате телевизия, старайте се да променяте по-често позата, която първоначално сте заемали. Почивайте си като ставате от работния си стол и се разхождате в офиса.
 
2. Ставната болка и артрита. 
 
Пренатоварването на ставите или тяхната увреда може да наруши крайния отдел на хрущяла в ставата. Това причинява неравности по ставните повърхности и съответно предизвиква болка при движение, поради търкане на наранените повърхности една в друга. Вследствие на това могат да се развият шипове, които допълнително да увредят състоянието и да доведат до допълнително изпотяване, стягане и болка.
 
3. Защитавайте тялото и ставите си: 
 
Нараняванията увреждат ставите на човек. Бъдете внимателни винаги когато спортувате. Носете предпазващи наколенки, налакътници и други протектори, когато спортувате и има опасност да се нараните. 
 
4. Здраво тяло – здрави стави: 
 
Ставите Ви болят? Отслабнете няколко килограма и ще усетите как премахвате част от напрежението и тежестта в бедрата, колената и от гърба си. Допълнителните килограми на основните места, които напрягат ставите, са един от рисковите фактори за увреждане на хрущяла в ставите. Дори малка загуба на тегло може да подобри състоянието Ви. Всеки загубен килограм намалява напрежението върху тялото на човек
 
5. Загрявка преди упражнения:
 
Много хора вярват, че практикуването на различни упражнения стои в основата на превенцията от развитие на артрит. Но не всички хора са свикнали да извършват тежки упражнения редовно и впускането в такова начинание може да има дори отрицателен вместо положителен ефект. За това всеки път преди да се впуснете в усилена тренировка, уверете се, че преди това добре сте загряли мускулите и ставите си с предварително разтягане и леко натоварване.
 
6. Пийте мляко, за да запазите ставите си здрави: 
 
Калцият и витамин Д помагат за правилното развитие на костите и поддържат тяхната здравина. Здравите кости ще Ви държат на крака и ще Ви предпазят от падания, които увреждат ставите Ви. Млечните продукти са най-добрият източник за набавяне на необходимите калций и витамин Д. Друг източник на тези полезни витамини и минерали са зелените „листови” зеленчуци - броколи, зеле, зелена салата. Консумацията на хранителни добавки може да бъде от полза при необходимост от набавяне на необходимите за организма микро и макро елементи, както и витамини. 
 
7. Бъдете внимателни при вдигане и носене на тежки товари: 
 
Преценете внимателно натоварването, на което подлагате ставите си при вдигане и носене на тежки предмети. Носенето на тежки чанти в ръце, вместо на рамо, ограничава възможността да си помогнете с по-големите мускули и стави, с цел равномерно разпределяне на тежестта.
 
 
 
 
 
- носете частите на рамо вместно в ръце, така че големите мускулни групи да могат да се включат в процеса.
 
 
 
 
 
 
8. Използвайте лед, когато почувствате болка: 
 
Ледът е естествено и леснодостъпено средство за бързо успокоение на болката. Той повлиява не само болката, но и отока. При възпалителен или оточен процес, поставете торба с лед завита около засегнатата става с кърпа. Оставете го да действа около 20 мин. Нямате под ръка лед? Вземете изстуден пакет зеленчуци и го завийте с кърпа върху засегнатото място. Помнете – НИКОГА не прилагайте директно лед върху кожата.
 
9. Лекувайте ставните наранявания:
 
Физическата травма може да допринесе за развитие на остеоартроза. При нараняване незабавно потърсете Вашия лекар, който ще прецени какво е подходящото лечение и при нужда да блокира движенията като шинира ставата. 
Може да се наложи да избягвате обичайните за Вас дейности, които допълнително натоварват ставата или да трябва да използвате колани, наколенки, налакътници, за да стабилизирате увредения крайник.
 

 

 

10. Защита на ставите с правилна стойка:
 
Старайте се да поддържате изправена стойка, когато стоите на бюрото си. Добрата стойка предпазва Вашите стави по целия път от врата до коленете. Един лесен начин да се подобри стойката на човек е чрез ходене. Колкото по-бързо вървите, толкова по-усилено работят мускулите Ви, за да Ви държат изправен. Плуването също може да подобри стоежа на тялото.