Остеоартроза

Профилактика

Начало  »  Факултети  »  Остеоартроза  »  Профилактика

Сред профилактичните мерки, които се препоръчват от специалистите за превенция и контролиране на заболяването, могат да се посочат:

  • Почивка

Ако изпитвате болки в ставите е препоръчително да прекратите натоварването в засегнатата става за няколко часа. Специалисти препоръчват почивка в рамките на 12 до 24 часа и намиране на занимание, което не изисква перманентно използване на ставата. 

  • Упражнения

Определени упражнения могат да повишат издръжливостта и силата на мускулите около ставата, което ще направи самата става по-стабилна. Придържайте се към леки упражнения, например ходене пеша, каране на колело или плуване. Ако почувствате болка прекратете упражненията. Появата на нова болка, която продължава с часове след упражненията, означава, че сте прекалили с натоварването в засегнатата става.

Загрявката е едно от най-важните неща преди да започнете с упражненията. Внимателни разтягания, такива като навеждане встрани, кръгови движения с ръцете, разтягане на раменете и шията, навеждане напред, за да докоснете пръстите на краката, са едни обикновени, но много полезни упражнения за загрявка.

Ако имате остеоартроза в колянната и тазобедрената става, вероятно желаете да намалите до минимум всяко движение, което изисква тяхната употреба и най-вече такива като тичането. Упражненията с по-малко натоварване, такива като ходене, плуване, каране на колело, аеробика във вода, се оказват по-лесни за изпълнение и не толкова натоварващи за Вашите стави. Те могат да Ви помогнат също така и да отслабнете. Опитвайте се поне 30 мин на ден да отделяте за нисконатоварваща гимнастика. 

  • Намаляване на теглото

Наднорменото тегло и затлъстяването допълнително излагат на стрес ставите, които поемат почти цялата тежест на тялото – такива, като тазобедрената и колянната. Дори малка загуба на тегло може да облекчи напрежението в ставите и да намали болката в тях. Добре е да се консултирате с лекаря си преди да предприемете диета за намаляване на теглото. Обикновено диетата трябва да се съчетае с подходящи упражнения.  

  • Използване на студена и топла вода за намаляване на болката.

Доказано е, че температурните влияния – топло и студено, могат да намалят болката в ставите. Топлината от своя страна предотвратява сковаността и схващанията, докато студеното подпомага преодоляването на мускулните спазми. Криотерапията (студова терапия) е отдавна използван метод сред атлетите за справяне с увредите и микротравмите на пренатоварените мускули и стави. Криотерапията води до понижаване на метаболитната активност. Това редуцира (намалява) възпалението и тъканния разпад в мускулите. Намалява се продукцията на стрес-протеини в клетката, които се генерират от повишената температура в резултат на физическото усилие. Използването на контрастна водна терапия е оказало забележителна редукция на концентрацията на лактата в кръвта. Добре е процедурата да завърши със студена вода за стимулиране на вазоконстрикцията.

  • Използване на удобни обувки. 

Жените, които често носят високи и неудобни обувки, често страдат от хронични болки в ходилата. Жените, които носят много високи или дори средно високи токове, често се оплакват от появата на болезнен възел отзад на петата. Причината за появата на т.нар. калус е притискането на крака от твърдите материали, от които е направена обувката. Така костта се деформира и допълнително създаденото налягане от деформацията води до мехури, подуване, бурсити (възпаление на бурсата), дори болки в ахилесовото сухожилие.