Диабет тип 2

Живот със заболяването

Начало  »  Факултети  »  Диабет тип 2  »  Живот със заболяването
Диабетът е заболяване, което можем успешно да контролираме. Постоянният стремеж към добър контрол може да носи много стрес. Особено когато лечението не постига необходимия резултат. Сигурно Ви е познато чувството на вина, когато нито стойността на кръвната захар, нито стрелката на везните не са в „зелената зона”. Това, естествено, намалява мотивацията и може да доведе не само до разочарование, но и до депресия. Не се стеснявайте да потърсите помощ и да обсъдите с някого нещата, които Ви затрудняват най-много. Ангажирайте приятелите и близките си. Може някой от тях да няма нищо против да поспортува и тогава ще бъдете вече двама. Това ще повиши мотивацията Ви. Много полезна може да бъде обмяната на опит с други хора, страдащи от диабет, или срещите Ви със специалисти – лекарите и консултантите по въпросите на диабета.
 
СБОГОМ, ДИЕТА! ДА ЖИВЕЕ УДОВОЛСТВИЕТО!
 
Диабетът не е доживотна присъда, свързана с ограничения, строг режим на хранене или липса на възмож ност да се радвате на живота. Човек може да каже „сбогом” на диетата. Диабетът е шанс да се научите да се наслаждавате на живота по нов начин и да живеете по свои правила. За целта е достатъчно да правите малки стъпки и същевременно да постигате само лични цели.
 
Нашето възприятие за удоволствието е субективно, което означава, че е индивидуално за всеки. Същевременно нашите усещания за радост, задоволство и релаксация, получени от вкусната храна, много си приличат. А добрата храна предполага най-вече използване на пресни продукти, желателно според сезона. За да се запази вкусът на продукта, той трябва да се подлага на щадяща обработка, т.е. зеленчуците трябва да се задушават, а месото и рибата да се пекат с малки количества мазнина. Мазнината е източник на много калории, затова трябва да се използва в умерени количества. Богатите на баластни вещества хранителни продукти, например изделията от пълнозърнесто брашно, салатите, суровата растителна храна, зеленчуците, шушулковите растения, осигуряват добри показатели на кръвта, подпомагат храносмилането и предотвратяват пристъпите на неутолим глад. Не са забранени и сладките неща, и сладоледа, стига да са в умерени количества. Трябва да се внимава и с някои диетични храни, които могат да съдържат повече мазнини и калории, отколкото обикновените подсладени хранителни продукти.
 
За хората, страдащи от диабет, вечерната чаша вино или бира невинаги са забранени. Според препоръките на Германското дружество на диабетолозите жените могат да консумират алкохол в количества до 10 г, а мъжете – до 20 г на ден. 10 г алкохол са примерно 125г вино, а 20 г половин литър бира. Освен това, особено диабетиците, зависими от инсулин, трябва да консумират алкохол само в комбинация с храни, съдържащи въглехидрати.
 
ДВИЖЕНИЕТО ПОНИЖАВА НИВОТО НА КРЪВНАТА ЗАХАР И ПОДОБРЯВА НАСТРОЕНИЕТО
 
При движение мускулите започват да изразходват захар. Най-напред се изгарят захарта и скорбялата от запасите в мускулните клетки. Когато този източник на енергия се изчерпи, следващото количество енергия се набавя от кръвта. Така нивото на захарта спада, тоест, постига се целта, която лекарят поставя пред пациента. Но дали помагат призиви като: „Движете се повече и нивото на кръвната Ви захар ще спадне”? По-ефективно ще бъде заедно с лекаря да се набележат индивидуални цели, съобразени със собствения Ви начин на живот, предпочитания и потребности. 
 
По пътя към постигането на целите, всеки прави малки стъпки към по-голяма двигателна активност, към активен начин на живот, към повече удоволствие и здраве. Знае се, че при спортуване организмът генерира хормоните на щастието, например серотонин и ендорфин, които повишават настроението и прогонват потиснатостта. 
 
Същевременно физическото натоварване прави организма ни по-чувствителен към инсулина, което води до понижение на нивото на кръвната захар. Така че става дума не само за облекчаване на симптомите на болестта, но и за радостта, и удоволствието, които ни дава движението. Затова трябва да започнем да натоварваме физически своя организъм постепенно, като повишаваме натоварването все повече според индивидуално поставените цели. 
 
Освен това, можете да повишите нивото на ежедневната си двигателна активност, като например в понеделник и сряда не използвате асансьора или във вторник и петък ходите на работа с колело. Или като съчетаете ходенето до магазина с малка разходка. Дори малката сутрешна разходка до хлебарницата ще прогони умората и ще Ви зареди с бодрост за целия ден. Макар да става дума само за 100 метра, всяка направена крачка е от полза.