Рак на млечната жлеза

Въпроси

Казуси и често задавани въпроси

1. Липса на лекарства и консумативи. Какво да правим?

Когато Ви поискат да платите някой консуматив /за изследване например/, попитайте лекаря дали той влиза в цената на клиничната пътека, ако не получите задоволителен отговор, можете да позвъните в НЗОК и да попитате какво заплаща Националната здравноосигурителна каса по клиничната пътека и трябва ли да си закупите консуматива. Телефонът, на който можете да звъннете в НЗОК е 0800 14 800.

Липсата на лекарства за терапии е голям проблем, защото се нарушава цикълът на лечение, а при пациентите с онкологично заболяване е важно да няма прекъсвания и нарушения в режима.Затова при липса на конкретния медикамент, изискайте писмен отговор от управителя на здравното заведение за причината за липсата, както и отговор кога конкретното лекарство ще бъде налично. Можете да си вземете рецепта от лекуващият Ви онколог и да си закупите лекарството, а след това да поискате болницата да Ви възстанови сумата. Напоследък се случва не липсата на пари, а тромави процедури, неявяване на дистрибутори, които внасят медикамента или липсата му в страната, да са причина за липсата на лекарства в онкологичните центрове.

2. Липса на информация за:

a) самото лечение - какво представлява, какви са страничните ефекти, какъв хранително-двигателен  режим да спазвате /за химиотерапия/;

Обърнете се за информация към лекаря, който ще Ви следи по време на терапията. Попитайте за лекарствата, които ще Ви вливат, какви са страничните ефекти и как да реагирате, ако се появят, както и какъв хранително-двигателен режим да спазвате.

Изключително важно е да не започвате безраборен прием на  хранителните добавки, защото някои от тях буквално пречат на лечението.

b) Лъчетерапия - къде може да се направи, какви са апаратите, за страничните ефекти и режима важи и тук;

Обърнете се за информация към лекаря. Попитайте за страничните ефекти и как да реагирате, ако се появят, както и какъв хранително-двигателен режим да спазвате.

c) възможности за консултация - задължителното второ мнение, колко дни се чака хистологичен резултат;

След поставяне на диагнозата задължително се консултирайте с още един специалист. Дайте материала от биопсията на друг патолог от друга болница за второ мнение. Изключително важно е да сте сигурни в диагнозата, за да е правилно лечението. Злокачествените тумори са над 160 вида, лечението на всеки отделен вид е различно.

3. Грубо отношение към пациентите, липса на лекуващ лекар.

Всеки пациент иска да има свой лекуващ онколог, но много пациенти се оплакват, че организацията е такава, че ги поема лекарят, който е на работа в момента.

Ако се сблъскате с грубо, арогантно отношение, сменете лекаря, не се колебайте. За да има успех лечението, трябва да вярвате на лекаря си. Ако системата в даден онкологичен център не позволява да ходите при лекар, на който имате доверие, а при такъв, който в момента е на смяна, просто си изберете лекар, на когото имате доверие и се консултирайте периодично с него.

4. Лечение на отделен проблем /орган/, не лечение на всичко.

Този проблем стои с пълна сила, но системата с клинични пътеки не позволява лекуване на целия организъм, а на отделен проблем.