ХОББ

Профилактика

Начало  »  Факултети  »  ХОББ  »  Профилактика
ХОББ не може да се излекува, но може да бъде предотвратена.
Превенцията на това заболяване включва основно:
  • отказ от тютюнопушене,
  • избягване на пасивното пушене,
  • пребиваването на замърсен въздух,
  • редовна профилактика и ранно лечение на респираторните инфекции
  • здравословното хранене
  • физическата активност
  • предотвратяване случаите на обостряне
  • спазване на лечението
  • забавяне на увреждането на белите дробове
Прекратяването на пушенето е най-ефективният начин за забавяне загубата на белодробна функция при ХОББ. Спирането на пушенето е от полза дори и при хора с тежка форма на ХОББ. 
 
Именно спирането на цигарите допринася за: 
  • Забавяне на увреждането и загубата на белодробната функция при ХОББ 
  • Намаление и/или спиране на отичането или възпалението на въздухоносните пътища
  • По-продължителен живот
Обсъдете с Вашия лекар мерките (стъпките), които трябва да предприемете за спиране на пушенето.
 
Внимание!
 
Никога не е твърде късно да спрете да пушите! Продължителността на живот на пациентите, спрели пушенето, се удължава с до около 8 години.
 
 
 Редовната физическа активност има много ползи и тя може:
  • да намали пристъпите на задух;
  • да съкрати болничния престой;
  • да понижи кръвното налягане;
  • да намали тревожността и депресията;
  • да намали честотата на инфекции;
  • да подобри кръвообращението;
  • да повиши енергията при изпълнение на ежедневните дейности;
  • да укрепи сърцето и мускулите;
  • да подобри съня;
  • да Ви помогне да намалите телесното си тегло.

Запомнете!

Редовната физическа активност допринася за укрепване на състоянието Ви и облекчава дишането.

Здравословният начин на хранене е важен за всеки, особено за хората с ХОББ. Вашето тяло се нуждае от гориво под формата на храна за извършване на дейности като дишането. Ако страдате от ХОББ Вашето тяло се нуждае от допълнителна енергия. Можете да направите много неща за осигуряване на необходимите хранителни вещества и за поддържане на здравословно тегло:

  • Пийте големи количества течности, които не съдържат кофеин или алкохол;
  • Яжте храни с високо съдържание на целулоза, като зеленчуци и пълнозърнести храни;
  • Не консумирайте много сол, заменете я с подправки;
  • Избягвайте храни, причиняващи образуване на газове и подуване на корема (газирани напитки или пържени храни)

 

Пациентите с ХОББ е важно да поддържат нормално телесно тегло (нито наднормено, нито под нормата). Попитайте Вашия лекар какво трябва да бъде Вашето идеално тегло и определете заедно подходящ хранителен режим и план за физическа активност, за постигане на желаното тегло!