Остеопороза

Профилактика

Начало  »  Факултети  »  Остеопороза  »  Профилактика
С някои елементарни промени в стила на живот може да намалите риска от остеопороза или опасността от фрактура, ако вече имате остеопороза.
 
ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ
 
Здравословната и балансирана диета може да намали риска от загуба на костно вещество. Грижете се да приемате достатъчно белтъчини, калций и витамин D. Калций и витамин D са жизненоважни за поддържането на здрави кости и за избягването на риска от фрактури.Следващата таблица показва какви количества калций и витамин D се препоръчва на жени в постменопауза, застрашени от остеопороза, да приемат ежедневно за намаляване на риска от фрактури.
 
 
Калций
 
Калцият е основен градивен елемент на Вашата костна тъкан. 99% от калциевите запаси на организма се намират в костите. С възрастта тялото все по-трудно усвоява калций. Затова е важно да приемате повече богати на калций храни (вижте списъка на следващата страница).
 
Калций съдържат следните храни:
 
 
Витамин D
 
Витамин D също е полезен за костното здраве. Той помага за усвояването на калция от храните и допринася за здравето на имунната система и здравината на мускулите.
 
Недостигът на витамин D може да увеличи риска от остеопороза и вероятността от падане при възрастни, чиито мускули са отслабнали поради липсата на този витамин.
 
Витамин D помага на организма да усвои калция от приеманите храни.
 
Един добър начин за „зареждане“ с витамин D е да излизате за малко на слънце всеки ден (обикновено излагане на ръцете и краката за 30 минути, използвайки слънцезащитен крем с фактор под 15). След 60-годишна възраст способността на кожата Ви да синтезира витамин D отслабва, но може да си го набавяте от хранителни добавки или определени видове храни, като мазни риби (сьомга, сардини, скумрия), яйца и черен дроб. 
 
Ако не прекарвате много време на слънце, за Вас е особено важно да вземате хранителна добавка, съдържаща витамин D.
 
 
РЕДОВНИ ФИЗИЧЕСКИ УПРАЖНЕНИЯ
 
Както мускулите, така и костите укрепват от физически упражнения. За да помагате на костите си, трябва да правите редовни физически упражнения, например:
 
 
ИЗБЯГВАНЕ НА ПАДАНИЯ
 
Ако костите Ви са слаби, дори едно „обикновено падане“ от изправено или по-ниско положение може да причини фрактура на китката, бедрената кост или гръбначния стълб. Може да предприемете посочените по-долу мерки, за да намалите риска от падане:
  • Правете упражнения като ходене, йога и пилатес за укрепване на Вашата сила и баланс
  • Носете обувки, които не се хлъзгат
  • Уведомете лекаря си, ако усещате, че не стоите стабилно на крака 
  • Правете преглед на лекарствата си с Вашия лекар поне веднъж годишно
  • Опитвайте да избягвате медикаменти, които Ви причиняват отпадналост
  • Ако не можете да виждате ясно, направете си очен преглед
  • При необходимост носете очила
  • Вземете предпазни мерки срещу падане в дома си
  • Не оставяйте разпилени предмети по пода и използвайте фиксирани, а не свободно лежащи мокети и килими
  • Помислете за поставянето на парапети или ръкохватки по стълбища, до вани и тоалетни.